- Ons kindcentrum is een plek waar kinderen van 4 tot 13 jaar de hele dag kunnen leren, spelen en zich ontwikkelingen. Een plek waar je je thuis voelt en jezelf kun zijn. Ons kindcentrum brengt binnen en buiten leren samen. Wij geloven in de kracht projectmatig onderwijs. Via onze Jeelo projecten integreren we dat wat we leren op school met de praktijk. We streven ernaar de maatschappij in de school te halen of als school de maatschappij in te trekken. Onze school biedt met zijn prachtige schoolplein alle ruimte om dit met elkaar te doen.
Kwaliteit van onderwijs
Op Kindcentrum de Rietgors zijn we voortdurend bezig met het verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs. Onze kinderen hebben daar recht op. Om steeds aandacht te hebben voor de kwaliteit van ons onderwijs, focussen wij op de volgende punten:
- We kijken continu naar leeropbrengsten.
- We bewaken de kwaliteit van lessen met behulp van lesobservatie en enquêtes.
- We blijven met elkaar in gesprek.
- We spreken elkaar aan op resultaten en afspraken.
- We verhogen onze deskundigheid door team- en individuele nascholing.
Elk kind in Nederland verdient onderwijs van goede kwaliteit en dit geldt natuurlijk ook voor onze school. Iedere school moet minimaal voldoen aan de basiskwaliteit die onderwijsinspectie bepaalt. De onderwijskwaliteit omvat niet alleen het effectief aanleren van kennis en vaardigheden, maar ook het vormen van kinderen tot zelfstandige, zelfverantwoordelijke personen. Dit is de bijdrage die een school levert aan de ontwikkeling van een leerling en wel op drie gebieden: kwalificatie, persoonsvorming en socialisatie. En dat is niet in cijfers uit te drukken.
Verantwoording onderwijstijd
Op kindcentrum de Rietgors we doelgericht aan onze doorlopende ontwikkelingslijnen. Kinderen worden van jongs af aan uitgedaagd om kennis op te doen en vaardigheden te ontwikkelen. Een schoolweek kent bij ons 25 lesuren. De indeling van deze “onderwijstijd” heeft als basis het aantal uren dat onze methodes (kernvakken, taal, spelling, lezen en rekenen) voorschrijven, om op deze manier aan tenminste de kerndoelen te kunnen voldoen.
Groepsindeling
Door de grootte van de school en het aantal leerlingen werken wij met combinatieklassen. Wij werken met 3 groepen:
- Groep 1-2
- Groep 3-4-5
- Groep 6-7-8
Door te werken met deze combinatieklassen leren de kinderen om zowel veel zelfstandig- als veel samen te werken.
Daarnaast leren de kinderen omgaan met een wisselende rol binnen de groep: eerst ben je de jongste, het jaar erna de middelste en het jaar daarna de oudste.
Projectmatig onderwijs
Op ons kindcentrum vinden we het erg belangrijk om te werken vanuit passende projecten om zo de betrokkenheid van de kinderen te vergroten. Jeelo is een vorm van projectmatig werken. Elk jaar werken we aan vier boeiende projecten en in totaal zijn er twaalf projecten waar leerlingen van groep 1 t/m 8 in drie jaar aan werken.
Gedurende ongeveer acht weken werken alle leerlingen gelijktijdig aan hetzelfde project, waarbij ze toewerken naar een tastbaar eindresultaat, zoals een tentoonstelling, een rap, een kunstwerk of een meubel. Leerlingen tonen hierbij hun diverse talenten en werken nauw samen. We werken toe naar een gezamenlijke afsluiting aan het einde van elk project.
Jeelo staat voor JE Eigen LeerOntwikkeling en is gebaseerd op 3 pijlers:
- Samen leven.
- Samen werken.
- Zelfstandig leren.
Jeelo is een vorm van projectmatig werken waarin de drie pijlers steeds terugkeren. We zien dat kinderen door deze aanpak nieuwsgierig worden, hun talenten kunnen laten zien en leren om zelfstandig te werken.
Maatschappelijke oriëntatie en burgerschap
Op Kindcentrum de Rietgors stemmen wij het onderwijs m.b.t. burgerschap en sociale integratie af op de specifieke omstandigheden in en rond ons kindcentrum.We willen kinderen meer bieden dan kennis alleen. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan: het ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfkennis, leren omgaan met anderen, leren omgaan met emoties en gebruik maken van creatieve mogelijkheden. Door kennis te maken met andere culturen, leren kinderen elkaar respecteren. Dit als voorwaarde om samen te kunnen werken en spelen. Leren van en met elkaar vinden wij van groot belang. Dat betekent niet dat je het altijd met elkaar eens hoeft te zijn, maar wel dat je de mening van elkaar moet kunnen respecteren en begrijpen.
Burgerschap vormgeven doen we onder andere met behulp van de methodes 'kanjertraining' en 'Jeelo'. Onder burgerschap verstaan wij: Het zelfstandig verantwoordelijkheid nemen door leerlingen van gemeenschapsbelangen binnen en buiten de school.
Jeelo heeft eenheden voor alle doelen van het basisonderwijs, ook voor Burgerschap. Dit maakt het mogelijk om volledig geïntegreerd te werken. Voorbeelden hiervan zijn eenheden met betrekking tot gelijkheid, diversiteit, democratie, macht en inspraak, globalisering en duurzaamheid en eenheden met betrekking tot communiceren, kritisch denken, respectvol handelen, deugden en executieve functies.
Cultuureducatie, geen vak apart
Op de Rietgors doen we al een aantal jaar mee aan het project Cultuureducatie met Kwaliteit van Cultuurmij Oost. Binnen dit Gelderse project werken scholen, culturele aanbieders en gemeenten samen aan beter cultuuronderwijs op lokaal en regionaal niveau.
Wij nemen vanaf het eerste uur deel aan dit project, onder de noemer Cultuureducatie, geen vak apart. Met deze naam willen we laten zien dat wij cultuureducatie niet als een apart vak zien, maar als integraal onderdeel van ons aanbod voor onderwijs en kinderopvang. Dus niet een los uurtje knutselen, maar de lesstof creatief verwerken. Kinderen versterken via de inzet van kunst & cultuur hun creativiteit en leren kritisch denken, effectief communiceren, oplossingsgericht denken en samenwerken. En natuurlijk is er ook aandacht voor digitalisering.
Ons kindcentrum ontvangt subsidie om een overzichtelijk en kwalitatief hoogstaand aanbod te creëren van kunst- en cultuureducatie, muziek, dans, drama, media, cultureel erfgoed en literatuur.
Lesmethoden
We werken met de nieuwste versies van lesmaterialen van educatieve uitgeverijen.
Methodes
Op Kindcentrum de Rietgors hanteren we de volgende methodes:
- Jeelo (projectmatig onderwijs groep 1 t/m 8)
- Veilig Leren Lezen (lezen groep 3)
- Pluspunt (rekenen groep 3 t/m 8)
- Pennenstreken (schrijven)
- Blink (Engels groep 6 t/m8)
- Staal2 (taal en begrijpend lezen)
- Kanjertraining (sociaal emotioneel leren en burgerschap).
In de groep
Binnen de groep besteden wij veel aandacht aan het individuele kind. Wij bieden onze kinderen een uitdagende leeromgeving. In het kader van de zelfstandigheid zijn kinderen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Via een kindgesprek delen kinderen hun ontwikkeling met de leerkracht en ouders. De sfeer waarin deze ontwikkeling plaatsvindt, vinden wij erg belangrijk. Het kind moet zich veilig en gewaardeerd voelen op school. Een kind dat plezier in leren heeft, komt tot een optimale ontwikkeling. Niet alleen op cognitief gebied, maar ook op sociaal en emotioneel vlak.
Gebruik van de chromebooks/iPads en digitale geletterdheid
Binnen ons onderwijs vinden wij eigenaarschap belangrijk, en dat zie je ook terug in de visie op mediawijsheid. Kinderen zijn handig en ze zijn snel in het oppakken van nieuwe technologie. Ze weten niet beter dan dat de wereld hen de mogelijkheid biedt om gebruik te maken van (spel)computers, Chromebooks, iPads, mobiele telefoons en televisie. Ze kunnen zich niet voorstellen hoe je zou moeten leven zonder al die middelen. Maar handigheid en gretigheid leidt nog niet tot wijsheid. Wat is wijsheid als het gaat om het gebruik van media? Wat willen we kinderen eigenlijk leren op dit gebied?
Voor onze visie op mediawijsheid, nemen we de persoonlijke ontwikkeling van het kind als uitgangspunt. Een mediawijze leerling kan op zelfbewuste wijze gebruikmaken van de positieve mogelijkheden die media bieden. Positief gebruikmaken van media gaat veel verder dan het aanleren van computervaardigheden, of het goed leren zoeken op internet. Wij willen de kinderen begeleiden in het mediagedrag, aanmoedigen om nieuwe toepassingen te gaan onderzoeken, de waarde ervan te onderzoeken en natuurlijk het inzetten van media bij de eigen persoonlijke doelen.Hoe zien we dit terug in de school? Elke bouw werkt met digitale schoolborden en vanaf de middenbouw leren de kinderen werken in de digitale leeromgeving “MOO”. Daarnaast werken de leerlingen met chromebooks voor o.a. het verwerken van taal en spelling, het maken van een spreekbeurt of informatie opzoeken op internet.
Naar verwachting zal met ingang van 2027 de onderwijsinspectie onderzoek doen naar het aanbod van digitale geletterdheid in het basisonderwijs. Met Jeelo zullen we naar verwachting voldoen aan het nieuwe normenkader van de onderwijsinspectie.
Voorbeelden hiervan zijn de Jeelo-eenheden met betrekking tot kennis van de digitale communicatie, technologie, economie & burgerschap en met betrekking tot eenheden informatievaardigheden, toepassen ICT-vaardigheden, mediawijsheid en computational thinking.
Op dit moment zijn wij bezig met het schrijven van een beleidsplan digitale geletterdheid om deze vervolgens te implementeren
Inspectie
Onze school valt onder het Rijksinspectiekantoor Zwolle. De inspectie toetst het schoolplan en de jaarplannen, controleert de leerlingenaantallen, -opbrengsten en -administratie. Een verslag van het laatste inspectiebezoek kunt u vinden op www.onderwijsinspectie.nl.