Op het moment dat het kind binnenkomt in ons Kindcentrum wordt het goed gevolgd. Er is nauw contact met ouders over wensen en behoeften voor hun kind. Er is aandacht voor cognitieve-, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling van het kind, waarbij er gekeken wordt naar individuele behoefte.

Ondersteuningsbehoefte

Soms heeft een kind extra hulp nodig om goed te kunnen leren of zich te ontwikkelen. Die extra hulp noemen we ondersteuning. Ondersteuning kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een aangepaste opdracht of ander leermateriaal;
  • Extra uitleg in een klein groepje;
  • Meer tijd om te oefenen;
  • Hulp van een specialist, zoals een logopedist of gedragsdeskundige.

We kijken altijd goed naar wat een kind nodig heeft. Bijvoorbeeld:

  • Als het lezen lastig blijft,
  • Als een kind juist moeilijkere opdrachten nodig heeft,
  • Of als een kind steun nodig heeft om mee te kunnen doen tijdens het buitenspelen.

Misschien maak je je als ouder wel eens zorgen. Je kind praat weinig, heeft moeite met bewegen of komt moeilijk tot spelen. Dan wil je natuurlijk weten: Wat doet het kindcentrum dan? Bij wie kan ik terecht? In dit deel van de gids geven we daar antwoord op.

Heb je na het lezen nog vragen? Stel ze gerust aan de leraar van je kind. Zit je kind nog niet bij ons op het kindcentrum, maar denk je daarover? Loop gerust eens binnen, of bel ons voor het maken van een afspraak.

Passend onderwijs

Bij passend onderwijs is het uitgangspunt dat elk kind het recht heeft op het onderwijs dat het nodig heeft. De ondersteuningsbehoefte van het kind staat centraal. Er wordt niet uitgegaan van beperkingen, maar wat een kind al kan en nodig heeft.

De meeste kinderen kunnen de lessen op het kindcentrum goed volgen. Maar niet ieder kind is hetzelfde. Sommige kinderen hebben op het kindcentrum extra ondersteuning nodig. Die extra ondersteuning kunnen we als kindcentrum vaak prima bieden. Voor kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met rekenen hebben we zelf een goede specialist op het kindcentrum. Soms organiseren we extra ondersteuning voor een kind met hulp van andere partners.

Inclusief onderwijs

De landelijke overheid streeft ernaar dat in 2035 alle scholen inclusief onderwijs bieden. Binnen inclusief onderwijs houden we er rekening mee dat er altijd kinderen zullen zijn die extra ondersteuning en aandacht nodig hebben. In de komende jaren versterken we het kindcentrum daarom met expertise. Zo zullen steeds meer kinderen in het reguliere onderwijs hulp en ondersteuning krijgen zoals in het speciaal (basis) onderwijs, alleen dan dichterbij huis. Kinderen leren zo beter, hebben meer oog voor diversiteit, minder reistijd en meer sociale contacten. Dit is een proces dat wel enkele jaren duurt.

Passend en inclusief onderwijs en het samenwerkingsverband

Soms is er ondanks veel ondersteuning toch nog meer voor een kind nodig dan wij als kindcentrum met hulp van onze partners kunnen bieden. Dan bespreken we met jullie als ouders wat er naar ons idee nog meer nodig is. Het Samenwerkingsverband IJssel Berkel (SWV) helpt jullie en ons daarbij. Dit gebeurt in een overleg dat we het ondersteuningsteam (OT) noemen.

Voor meer algemene uitleg over passend onderwijs en de rol van het samenwerkingsverband verwijzen we naar de website van het Samenwerkingsverband IJssel Berkel: Home - Samenwerkingsverband IJssel | Berkelopent nieuw scherm.

Wij maken deel uit van het samenwerkingsverband IJssel|Berkel. Hieronder vallen 106 scholen in de regio.

Hoe zorgt ons kindcentrum voor passend en inclusiever onderwijs?

Op ons kindcentrum vinden we het belangrijk dat elk kind zich goed kan ontwikkelen. Daarom doen we er alles aan om passend onderwijs te bieden: onderwijs dat aansluit bij wat een kind nodig heeft. Dat begint met goed lesgeven voor álle kinderen, in een fijne en veilige leeromgeving.

Onze leraren zijn goed opgeleid en letten goed op hoe het met elk kind gaat. Ze kijken niet alleen naar de cijfers, maar ook naar hoe een kind zich voelt en hoe het in de klas functioneert. Als ze merken dat een kind iets extra’s nodig heeft, dan regelen we dat samen. Soms doen we dat binnen de klas, en soms met hulp van buitenaf.

Hoe herken je passend onderwijs bij ons op het kindcentrum? Passend onderwijs zie je niet altijd direct, maar het gebeurt elke dag. Bijvoorbeeld:

  • Soms heeft een kind extra hulp nodig bij lezen. We geven dan extra uitleg of oefenen samen, zodat lezen makkelijker wordt.
  • Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, krijgen ander werk. Bijvoorbeeld moeilijkere opdrachten of een speciaal programma voor meer- of hoogbegaafde kinderen.
  • Als een kind meer hulp nodig heeft, maken we samen een plan. Daarin staat wat we gaan doen, wie helpt en hoe vaak. Zo’n plan noemen we een handelingsplan.
  • Is een kind langere tijd ziek? Dan onderzoeken we het hoe het kind toch mee kan doen met de les.
  • We nodigen ouders uit om mee te denken. Bijvoorbeeld in een gesprek met het ondersteuningsteam, waarin we samen kijken wat je kind nodig heeft.
  • Soms doen we onderzoek om beter te begrijpen hoe een kind leert. Bijvoorbeeld door te kijken naar welke reken- of spellingsonderdelen nog niet goed lukken.
  • We houden bij welke hulp een kind krijgt. Dat doen we in een digitaal systeem, zodat we goed kunnen overleggen en volgen hoe het gaat.

Op weg naar een inclusief kindcentrum

We zijn als kindcentrum ook bezig met de stap naar inclusief onderwijs. Dat betekent dat we proberen om zoveel mogelijk kinderen uit ons dorp op ons kindcentrum te houden, ook als ze veel en langdurige ondersteuning nodig hebben.

We doen dit samen met deskundigen uit het gespecialiseerd onderwijs én met andere scholen in de buurt. Het doel? Kinderen leren en spelen zoveel mogelijk samen, dichtbij huis.

Hoe zie je als ouder dat we op weg zijn naar inclusiever onderwijs?

  • We werken nauw samen met het samenwerkingsverband om voor ieder kind een passende plek op het kindcentrum te organiseren. We kijken samen wat er nodig is, in plaats van meteen door te verwijzen.
  • We betrekken ouders actief bij het maken van plannen rondom hun kind. Jullie kennen je kind het best, en die kennis gebruiken we om goed af te stemmen wat er nodig is op het kindcentrum.
  • Kinderen krijgen hulp waar mogelijk in de klas, bijvoorbeeld van een onderwijsassistent – zodat ze mee kunnen blijven doen in hun eigen groep.
  • We kijken naar mogelijkheden in plaats van beperkingen. Niet: "Wat kan een kind niet?" maar: "Wat heeft dit kind nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen?"
  • We doen er alles aan om ondersteuning op ons eigen kindcentrum te bieden, zodat kinderen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven.

Ons stappenplan voor handelingsgericht werken en ondersteuning

Alle scholen in Nederland hebben zorgplicht. Dat betekent dat wij als kindcentrum moeten onderzoeken of we jouw of jullie kind passend onderwijs kunnen bieden. We werken met een soort stappenplan om tot passende ondersteuning te komen voor de kinderen die dat nodig hebben. De basis hiervoor is een werkwijze die handelingsgericht werken heet.

Wat is handelingsgericht werken?

Op ons kindcentrum werken we met Handelingsgericht Werken, oftewel HGW. Dit is een vaste en doordachte manier van werken die ons helpt om elk kind zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling.

We kijken goed naar wat een kind nodig heeft om te kunnen leren en groeien. Daarbij letten we niet alleen op wat er moeilijk gaat, maar juist ook op wat er al goed gaat. We stemmen het onderwijs hierop af, zodat elk kind passend onderwijs krijgt.

De 7 uitgangspunten zijn:

  • We werken doelgericht: we stellen duidelijke doelen voor elk kind.
  • We stemmen goed af met elkaar en kijken naar de wisselwerking tussen kind, leraar en omgeving.
  • De onderwijsbehoeften van het kind staan centraal: wat heeft het kind nodig om goed te kunnen leren?
  • Leraren maken het verschil, en ouders spelen een belangrijke rol in de ondersteuning.
  • We kijken naar de positieve kanten van kinderen, ouders en leraren.
  • We werken samen: ouders, school en andere betrokkenen trekken samen op.
  • De werkwijze is systemisch en transparant.

Deze manier van werken gebruiken we op alle niveaus binnen ons kindcentrum en bij het inschakelen van extra hulp of onderzoek. Het helpt ons om de juiste keuzes te maken, passende ondersteuning te bieden en samen met ouders te blijven volgen hoe het met hun kind gaat.

De extra hulp of ondersteuning wordt daar als een soort piramide op gestapeld, waarbij elke hogere laag meer hulp betekent. We kijken goed naar wat een kind nodig heeft en geven steeds een beetje meer ondersteuning als dat nodig is. Hieronder staat dit weergegeven.

Ondersteuningspiramide

 ondersteuningspiramide.png

 Basiskwaliteit

Dit is de basis die alle kinderen op ons kindcentrum krijgen. Het betekent dat we goed zorgen voor goed onderwijs in elke klas. We bieden een rijk en doordacht onderwijsaanbod, al vanaf de jongste groepen. We geven nieuwe instructies volgens de methode Expliciete Directe Instructie (EDI). We zetten in op een goed klassenmanagement en bieden rust, structuur en veiligheid. We zorgen voor een fijne sfeer waarin elk kind zich gezien voelt. Leraren zijn betrokken en deskundig.

Niveau 1: basisondersteuning

Soms heeft een kind iets meer ondersteuning nodig dan het basisaanbod biedt. Bijvoorbeeld extra uitleg, meer herhaling of een ander soort instructie. Dit gebeurt gewoon in de klas, door de eigen leraar. We zetten HGW in. Indien dit onvoldoende helpt, stellen we een handelingsplan op. In ons samenwerkingsverband is afgesproken dat alle scholen deze basisondersteuning moeten kunnen bieden. In onderstaande schema noemen we enkele veelvoorkomende voorbeelden (dit is niet volledig en we kijken wat het kind nodig heeft):

Leergebied of behoefte

Wat zien we bij het kind?

Wat doen we op ons kindcentrum?

Taal

Moeite met taal begrijpen.

Extra oefenen met teksten en woordenschat

Lezen/spellen

Lezen gaat langzaam of met veel fouten, spelling is lastig.

Extra oefenprogramma’s, bijvoorbeeld Ralfi-lezen. Ook hulp vanuit het dyslexieprotocol valt onder deze ondersteuning.

Rekenen

Moeite met sommen of behoefte aan meer uitdaging.

Extra aandacht voor automatiseren of memoriseren (Rekensprint en Bareka).

Extra uitleg met concreet materiaal, veel herhaling en visuele ondersteuning.

Gedrag, werkhouding, taakaanpak

Snel afgeleid, moeite met concentreren of plannen.

Extra structuur, rustige werkplek.

Beneden gemiddelde cognitieve ontwikkeling

Heeft meer hulp/instructie nodig om de doelen te behalen.

Intensieve extra individuele instructie en inzet remediërende methoden.

Meer- en hoogbegaafdheid

Zoekt uitdaging.

Minder herhaling van gewone lesstof (compacten), uitdagende activiteiten. Samenwerking en overleg met hoogbegaafdheisspecialist

Niveau 2 – extra ondersteuning

Op niveau 3 bieden we intensievere begeleiding aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan gaan om leerproblemen (zoals rekenen of taal), een ontwikkelingsvoorsprong, gedrags- of sociaal-emotionele uitdagingen, of fysieke beperkingen.

Vaak zijn er externe partijen betrokken, bijvoorbeeld omdat een ontwikkelingsonderzoek buiten het onderwijs wordt gedaan. Vaak gaat het om individuele begeleiding en is het samenwerkingsverband ook betrokken, of wordt er een arrangement (extra geld) aangevraagd om deze individuele begeleiding te kunnen bieden.

Dit zijn maatwerkafspraken: specialistische dyslexiebehandeling wordt door externen geboden, de rekencoördinator kan diagnostisch onderzoek doen, een kind kan een eigen leerlijn krijgen, er kan op basis van arrangementen naar het Vooruitwerklab of Da Vinci onderwijs worden verwezen (bovenschools aanbod). Wanneer fysieke aanpassingen nodig zijn wordt met experts vanuit bijvoorbeeld Kentalis of Visio gekeken naar wat er nodig is.

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

Wanneer een kind intensieve, individuele ondersteuning nodig heeft op ons kindcentrum (niveau 2), stellen we samen een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan beschrijft de doelen voor je kind en welke ondersteuning nodig is om die te bereiken.

Belangrijk daarbij is dat we dit samen met jou en je kind doen. In het OPP leggen we duidelijk vast: wie doet wat, waarom, hoe en wanneer? Zo weet iedereen wat er verwacht wordt en werken we als team aan de ontwikkeling van je kind.

De afspraken in het OPP kunnen verschillen per leerling. Soms is de ondersteuning licht en tijdelijk, soms is die intensiever of structureel. Het plan helpt ons om de begeleiding goed af te stemmen op wat jouw kind nodig heeft.

Hoorrecht bij ontwikkelingsperspectiefplan

Zowel de ouders als het kind, mogen meepraten over de extra hulp of ondersteuning die wij als kindcentrum aan het kind willen bieden. Dat noemen we het hoorrecht. Hoe de hulp of ondersteuning voor jouw kind eruit gaat zien schrijven we op in het OPP. Als we zo’n plan maken, zullen we je daar altijd bij betrekken en jouw of jullie mening opschrijven. Je hebt als ouders het recht om in te stemmen met het handelingsdeel van het plan. Ook je kind vragen we wat het van het plan vindt en ook dat wordt in het plan opgeschreven.

Niveau 3 – Speciale ondersteuning

Hoewel we proberen voor zoveel mogelijk kinderen een passende onderwijsplek te zijn, kan het zijn dat we de benodigde ondersteuning niet kunnen bieden binnen ons kindcentrum. Dat kan bijvoorbeeld als de veiligheid niet gewaarborgd kan worden of als de problematiek zo complex is dat zowel in begeleiding, als in ruimte, als in expertise meer nodig is dan wij kunnen bieden.

We bespreken dan samen met het samenwerkingsverband én jullie als ouders of een andere reguliere school in de wijk beter past bij de ondersteuningsbehoefte van jullie kind. Het kan ook zo zijn dat een kind beter tot zijn recht komt in een meer gespecialiseerde vorm van onderwijs, zoals speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). Dat noemen we speciale ondersteuning, hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van het samenwerkingsverband nodig.

We proberen jou als ouder dus zo vroeg mogelijk te betrekken zodat je kunt meedenken over de hulp aan jouw kind. Ook als je zelf zorgen hebt over je kind, willen we graag dat je dit deelt met ons.  Je kunt dit het beste bij de leraar aangeven. De leraar kan dan samen met jou bekijken wat er aan de hand is, wat je kind nodig heeft en of er extra hulp of overleg nodig is met bijvoorbeeld de kwaliteitscoördinator. Zo zorgen we er samen voor dat je kind de juiste ondersteuning krijgt.

Kwaliteitscoördinator (intern begeleider)

De kwaliteitscoördinator op ons kindcentrum is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en heeft een coördinerende en begeleidende taak. Zij helpt leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen.

Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

De jeugdgezondheidszorg (JGZ) volgt de gezondheid en ontwikkeling van jeugdigen tot 18 jaar en helpt bij vragen. Tot 4 jaar kunnen ouders terecht bij het consultatiebureau. Vanaf 4 jaar ondersteunt de JGZ. De JGZ kan deelnemen aan het zorgteam op school.

Een paar keer per jaar houdt de jeugdverpleegkundige een inloopspreekuur op school. Ouders, leerlingen en leerkrachten zijn hier altijd welkom. De jeugdverpleegkundige helpt bij vragen over opvoeden, ontwikkeling, pesten, faalangst, overgewicht, voeding en zindelijkheid.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken buiten het inloopspreekuur, neem dan contact op tel: 088 – 4433100 of email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.